Pages

click occay

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath -

Tuesday, January 27, 2015

tentang potty training

alhamdulillah...syukur...

berjaya potty train abg #akid...walaupon belom sepenuhnya...tp Allah mudahkan utk abg #akid diaper free masa siang sampai sblm tido...(pg-10mlm) bertangguh gila dr taun lepas lg... ntah xtau la pasai pa...rasa xbersedia...rasa mcm xboleh... rasa xyakin...rasa mcm nanti penat la semua ada...rasa malas jugak...

dh lama jugak search pasai potty training ni...bila baca macam "ahh mudah ja nk potty train..." hohohoho berlagak sgt bunyik nya...tp xla semudah ABC... xleh la nak terus "abg #akid, ari ni xyah pakai pampers..." no no no...mau demam terkejut satgi...kena slow and steady...

ok ni cerita aku...no offended...maybe setiap cerita ibu ibu yg lain berbeza... ya berbeza setiap ibu potty train anak² masing...πŸ˜ƒ

sebelum potty training...mental and fizikal kena prepared..prepare yg akan penat, akan terkejar²..akan rasa susahnya... so aku and hubby mmg kena prepared suma tu...kena SABAR tahap yg tertinggi...yg penting skali doa...mintak tlg Allah mudahkan...😍

so hari nak potty train...carpet babah siap2 gulung ganti dgn tikar evamatic tu..1st day we managed to diaper free abg #akid dlm 5 jam mcm tu sbb lepas asaq we ols kluaq berjimba...tp dlm masa 5 jam tu abg #akid xkencing lgsg..which is xkencing dlm seluar and xkencing kat toilet..

maybe abg #akid xbiasa lg... even dh prepared utk SABAR...kdg terbabas jugak marah² abg #akid sbb dia xmau kencing...yg babah pulak seminit skali tanya

babah: nak kencing x,nak kencing x...

bukan kata abg #akid, aku yg dengaq pon rasa stress...πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚...so 1st day to end uo abg #akid xkencing pon...dh pakai pampers baru la kencing...

2nd day potty train...owh mmg hari yg paling mencabar sgt²..dr pg potty train.. tgh hari baru kencing..tu pon lama la bertapa dlm toilet... elok ja lepas pakai seluar, xsampai sejam abg #akid bocor...😭😭😭 mula rasa nk marah...setan mmg suka kan nk marah2 ni..tp bila rasional...xjadik marah..sbb baru nak belajaq kan..so slow talk ngan abg #akid

aku: nak kencing dlm toilet k abg..
abg #akid: angguk²

abg #akid angguk mcm faham...aku assume dia paham...😁😁😁 ok la...tp aku tetap la bawak dia pegi toilet sejam / ½ jam sekali...mmg susah jugak la dia nk adapt utk kencing kat toilet..siap cakap

abg #akid: ummi tecing xkuar
aku: 'πŸ˜‚πŸ˜‚ sabaq ja aku...'

elok petang, bocor lg...😨😱😱😨 ingat dlm hati sbb nk belajaq kan...xpa bg mandi ja trus...so babah balik ja terus ngadu²...hahaha...so tanya babah,

aku: dh mlm ni, nk bg pakai pampers x?
babah: xyah la dulu kot...kita try tgk..
aku: ok

pastu sh siap suma mandi² bagai..rilex², tiba² abg #akid bawak mai pampers kat babah...pastu babah suruh simpan balik..pastu abg #akid terlari² dlm bilik... nah sekali abg #akid berak ok...😱😱😱 xtau la nak rasa apa...hohoho...so sbb babah dah balik kan suruh babah la basuh...

next day pon rutin dia sama...cuma abg #akid ada sekali ja kot bocor..tu pon sikit ja sbb trus lari bawak p toilet..so mmg kena ingatkan abg #akid utk ke toilet la...

bahagian kencing kira boleh la tarik nafas sket..bab berak plak..mmg double mencabar...so abg #akid kalau nak berak masa pakai pampers mmg akan lari2 sket pastu menyorok...so masa tgh potty train ni mmg aku kena alert la bila dia nk 'uk uk'...

nampak ja abg #akid dh nk menyorok tu terus aku bawak p toilet...mula suruh duduk dekat toilet train yg aku beli tu...harrommm nya nak...nasib la xbeli yang fancy² kaler yg bunyik² bagai tu...kalau x, rugi duit mak, anak....😝

so suruh la dia cangkung kat toilet...pon xnak jugak...dia cakap takut jatuh nanti...nak cangkung kat lantai...ermmm ikut la anak...bab 'uk uk' ni susah jugak...dia lg tahan berak dlm pampers dr kat toilet...so mmv dia tunggu dh pakai pampers baru dia berak...πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

lepas seminggu potty training, abg #akid dh boleh bgtau nk kencing...terus lari p toilet...kdg aku lupa tanya, abg #akid dtg bgtau nak beyak...(kencing berak suma pon beyak)

so kencing dh lulus slpas seminggu... berak plak baru ja lulus...tp still dlm pemerhatian lg...πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ


tips utk potty train:-
1)SABAR..tu mmg key point.. mmg senang cakap kan sabar...tp susah...bkn ckp dkt sapa la..even aku pon kdg marah² abg #akid...sbb xmo kencing...susah nk sabar tp kita boleh😍😍..insyaAllah... Allah ada utk bantu kita..apa apa pon mintak doa byk²..
2) mmg la anak² kita dh pandai cakap...tp pandai cakap xsemestinya paham apa yang kita suruh...xsemestinya cakap sekali terus boleh tau..so kena slow and steady..mcm abg #akid, bila aku tanya 'nk kencing kat mana' pandai jawab 'kencing dlm jamban' tapi tetap kencing dlm seluar...see budak2 tau ckp tp nk faham amik masa kan..tapi ni cara aku...maybe lain org lain cara...
3) dlm masa potty train tu ½jam / 1jam sekali, bawak anak pegi toilet...tanya ler "abg #akid nak kencing x" even dia cakap xnak sekali pon, bawak ja...πŸ˜€
4) masa tgh suruh dia kencing tu wat bunyik mcm suruh kencing tu... ala yang 'shhhhh' tu...pastu sambil buat bunyik tu lalu air kat 'bebird'...☺
5) elok ja dh kencing, bg semangat mcm 'yeay pandai' tepuk² tangan high 5 dgn anak...pastu cakap la, "hah abg #akid nak kencing kena la dlm toilet"


-ummi akid addin-

No comments:

Post a Comment

buzz buzz buzz

Followers

Blog Archive